Thursday, June 2, 2011

selanjar 2

habis 4 paper. lega.

1st day : start dengan stesyen yg aku tak tahu morphology sakit apa . tahu bladder je . lepas tu , lagi lah , banyak aku tak tahu . banyak tak ingat gak . soklan 1st yr pon ada tanya .  gelabah nak jawab tiap stesyen tu . haissh .

2nd day: soklan 1st pasal staghorn calculi , patient sensitive to penicillin , so , what drugs can be given ? siap nak mode of action (MOA) . seriously blurred . soklan no.5(a) , suruh lukis dermatomes of the lower limb . waa ! aku tak ingat . overall , ada soklan mampu jawab dgn yakinnnya , ada yg tak tahu .

3rd day: start ngan physical examination (PE) . thyroid examination . rasa cam aku dah siap wat . pastu , aku cakap kat examiner , " anything that i forget , dr ?? " DR cuma bagi ak senyuman je . aku musykil ok , ada banyak tinggal step ke tak ni.. then , soklan pasal suture . soklan berapa hari baru boleh bukak jahitan kat muka , tangan & kaki . dalam hati aku " mana lah aku tahu . aku bukan surgeon . " next soklan ialah history taking of patient with urethral discharge . muka patient (staff yg pura2 jadi patient) punya la suci , tak boleh nak feel , utk tanya pasal sexually transmitted disease(STD) ni . tapi , stesyen ni , rasanya ok je la .

4th day : MCQ . overall , banyak tahu , banyak gak yg tak tahu . penat aku baca  development of urinary system pagi tadi , tak ada 1 soklan pon keluar . sabar je lah . 

conclusion 
cuti 3 bulan akan digunakan sebaiknya utk cover balik dari foundation block sampailah musculoskeletal block ni . naik 3rd year , perlu lebih fokus & gigih & istiqamah dalam belajar . time ni dah tak perlu nak join apa2 , dengar ceramah & forum je utk kumpul merit .


Moga aku terus kuat dalam perjuangan ni . Amin . 

0 comments: